בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
בר דעת 
הרצאה בשתי דקות: איך להצליח בחיים 

הרצאה בשתי דקות: איך להצליח בחיים

 
בר דעת |
 

לא משנה אם אתם מקימים סטארטאפ, חולמים להיות עורכי דין קשוחים או כמובן מנחי טלוויזיה – כולם רוצים להצליח בחיים. לאפרת קס מרצה במכללה האקדמית אחוה, יש כמה רעיונות איך לגרום לזה לקרות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

כולנו רוצים להצליח. כולנו גם רוצים שהאנשים הקרובים לנו יצליחו. אז מדוע אנשים שיש להם את כל הכישורים והיכולות להצליח, לפעמים נשארים מאחור?


בשאלה זו עוסקת כבר יותר מארבעים שנה תיאוריה פסיכולוגית שנקראת תחושת מסוגלות. מדובר באותה תחושה פנימית, סובייקטיבית, שיש לכל אדם כאשר הוא נדרש להתמודד עם משימה ובמיוחד עם משימה חדשה ומאיימת. כשאנחנו ניצבים לפני משימה כזו אנחנו שואלים את עצמנו: האם יש לי את היכולת להתמודד בהצלחה עם האתגר הזה ולהשיג את המטרות שאני רוצה להשיג? האם אני מסוגל להתמודד עם הקשיים הצפויים בדרך? התשובה לכך, שפעמים רבות לא נאמרת בקול רם, תקבע אם נחליט להתמודד עם המשימה או שנרים ידיים מראש ונגיד לעצמנו- אני לא מסוגל ולכן מוותר. חשוב להדגיש שכשאנחנו מדברים על תחושת מסוגלות אנחנו בודקים אותה במשימה מסוימת או בתחום מסוים. כלומר: יכולה להיות לי  למשל תחושת מסוגלות גבוהה במתמטיקה ותחושת מסוגלות נמוכה בהיסטוריה.


אנשים עם תחושת מסוגלות גבוהה הם אנשים מצליחים יותר. הם כל הזמן מאתגרים את עצמם, ממשיכים להתמודד גם אם נכשלו וכשהם נכשלים הם לא אומרים לעצמם: אני כישלון, אלא בודקים באופן נקודתי מה הייתה הסיבה לכישלון, מפיקים לקחים ומשנים מה שצריך לקראת ההתמודדות הבאה.


התיאוריה הזו נבחנה באלפי מחקרים בכל העולם ובמגוון תחומים: בפוליטיקה, בספורט, בצבא, ועוד. אני חוקרת את תחום המסוגלות כבר כעשרים שנה. באחד המחקרים שלי מצאתי כיצד בית ההורים, מעצב את תחושת המסוגלות שלנו. אציין רק שני ממצאים מתוך המחקר: הראשון הוא הורים שדורשים מהילדים שלהם להיות פרפקציוניסטים. אם ההורים שלנו דורשים מאיתנו להיות מושלמים, סביר להניח שהפחד שלנו שמא לא נוכל לבצע את המשימה בצורה מושלמת, יגרום לנו לוותר מראש ולבחור שלא להתמודד בכלל. הבעיה השנייה מתעוררת כשהורים, בגלל סיבות שונות, מונעים מהילדים שלהם להתמודד עם משימות חדשות. אנחנו יודעים מהמחקר שהגורם הכי חשוב בחיזוק תחושת מסוגלות הוא הניסיונות שהאדם צבר ביחס למשימה או לתחום מסוים.


אז המסקנה ברורה- כמה שיותר נתמודד עם המשימה המפחידה, כמובן בתנאים שמאפשרים הצלחה, כך נחזק את תחושת המסוגלות שלנו לגביה ונגדיל את סיכויינו להצליח. אם במקום לתת לפחד לנהל אותנו נפרק את המשימה המאיימת לכמה משימות קטנות יותר, ובכל פעם נתמודד רק עם אחת מהן בהצלחה, תחושת המסוגלות שלנו תתחזק ורצף של הצלחות כאלו יבסס בסופו של דבר תחושת מסוגלות גבוהה שתאפשר לנו להפסיק לפחד מאותה משימה.

 

 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by