בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
להיות בריא 
איפה מסתתרים הסוכרים באוכל שלנו? 

איפה מסתתרים הסוכרים באוכל שלנו?

 
להיות בריא |
 

כולנו יודעים שסוכר מזיק לבריאות ומנסים להפחית את הצריכה שלו. מתברר שליצרנים יש דרכים מתוחכמות "להסתיר" מאיתנו את כמויות הסוכר במוצרים. כל הסודות מאחורי המילים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 צילום: fotolia 
 

לא מעט קמפיינים פרסומיים עתירי תקציב פורסמו בשנים האחרונות ועסקו בסוכר. הבון טון הנוכחי הוא פרסומות בהן מבטיחות החברות הגדולות צמצום של עשרות אחוזים בכמות הסוכר שנמצאת במזונות ובמשקאות שלנו, למשל בשוקו, בחטיפי הבריאות, בקורנפלקס ועוד. מה בכל זאת גורם לטעם המתוק? ובכן, מגוון רחב של ממתיקים מלאכותיים וכן "שמות קוד" בהם נעשה שימוש מבטיחים שהטעם המתוק ימשיך ללוות אותנו עוד זמן רב.

 

"הצרכנים צריכים לרכוש מוצרים אחרי שהם קראו היטב את מה שכתוב על התוויות", אומרת ד"ר שרה קפלן דיאטנית ראשית במאוחדת. "הסוכר מתחבא בתוויות תחת כל מיני שמות, ביניהם פרוקטוז, לקטוז, סוכר ענבים, סוכר חום, סירופ תפוחים, סוכר קנים, מלטוז, גלוקוז  ועוד. כל אלו הם סוכר פר אקסלנס והצריכה שלהם זהה לצריכתו. ישנם יצרנים המוסיפים דבש ופירות למוצרים, וגם כאן מדובר בסופו של דבר בסוכר המוכנס לגוף.

 

"זאת ועוד, לפעמים הסוכר מסתתר תחת המילה 'פחמימות' למשל בדגני בוקר למיניהם. שוב לתת על כך את הדעת, כיוון שהורים בטוחים שהם נותנים לילדים מוצרים שכמות הסוכר בהם נמוכה כשבפועל זה לא תמיד ככה. ברגע שהצרכנים יבינו בעצם מה כתוב בתוויות השונות, הקנייה שלהם תהפוך לנבונה ומושכלת הרבה יותר".

 

 
 

לצד הסוכר התפתחו בתעשייה בעשורים האחרונים גם שלל ממתיקים מלאכותיים. "בין הממתיקים האלו ניתן למנות את הסכרין, סוכרלוז, אספרטהיים וכן את הממתיק הטבעי סטיביה", מסבירה ד"ר קפלן. "כל אותם ממתיקים מלאכותיים הם אמנם חסרי ערך קלורי, אולם המתיקות שלהם גבוהה לעתים עד פי 300 מסוכר רגיל, מה ששוב מחזיר אותנו למעגל המתיקות שהגוף מורגל לצרוך, לא משנה באיזה פורמט היא מגיעה".

 

חשוב לציין כי הממתיקים המלאכותיים אינם מומלצים לכל אדם. לדברי ד"ר קפלן, לנשים בהריון מומלץ שלא לצרוך מוצרים המכילים סכרין וסטיביה. מן העבר השני, על פי ארגון הבריאות העולמי ה-FDA וארגון הסוכרת העולמי, אין מניעה לצרוך ממתיקים מלאכותיים מסוג אספרטהיים (הנמצא במשקאות דיאטטיים רבים), סוכרלוז וסוכרים אלכוהוליים.

 

בנוסף לממתיקים המלאכותיים ישנם הממתיקים האלכוהוליים. "הממתיקים האלו הם בעלי ערך קלורי, אם כי לפעמים פחות מהסוכר, אולם הם מוסיפים מתיקות ומעלים את רמת הסוכר בדם באופן מתון", אומרת ד"ר קפלן. את הממתיקים האלכוהוליים ניתן למצוא בגלידות למיניהן, בעוגות ובשוקולד. הממתיקים האלו, ביניהם סורביטול, מלטיטול ולקטיטול, מכילים לעתים את אותה כמו קלוריות בדיוק כמו סוכר, אולם בשל העובדה שהמתיקות שלהם מעודנת יותר, התפיסה היא כאילו הם יכולים לסייע בתהליכים של דיאטה, למרות שזה לא נכון. כך למשל בשוקולד דיאטטי נעשה שימוש בממתיק סורביטול שמכיל כמות קלוריות כמעט זהה לזו שמכיל הסוכר. אותו אדם שמנסה לשמור על המשקל בטוח שכיוון שהמוצר אינו מכיל סוכר, אין בעיה לצרוך אותו כאשר בפועל הדברים הם אחרים לגמרי".

 

 
 צילום: fotolia 
 
 
 
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by