ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
הייטק וטכנולוגיה 
על גיימריות, מיינקראפט וגורילות בערפל: החברה הישראלית שמזרימה כח נשי לעולם הגיימינג 

על גיימריות, מיינקראפט וגורילות בערפל: החברה הישראלית שמזרימה כח נשי לעולם הגיימינג

 
הייטק וטכנולוגיה |
 

מה הקשר בין חוקרת גורילות נודעת, משחק מחשב פופולארי ושתי יזמיות ישראליות? התשובה היא סטארטאפ ישראלי חדש בשם טויה (Toya) ששם לו למטרה לייצר משחקים מהנים וערכיים עבור קהל שמשום מה התעלמו ממנו במשך שנים: ילדות ונערות. ראיון מיוחד

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

אם אתם הורים, ודאי יצא לכם להכיר את אחד ממשחקי המחשב הגדולים אי פעם, מיינקראפט. מי שהחלה דרכה כפיתוח אינדי, נמכרה לפני כשלוש שנים בעסקת מליארדים לענקית התוכנה מיקרוספט. העיצוב הקובייתי והפשטני של פלאטפורמת המשחק הזו עלול להראות מגוחך בעיניים בוגרות, אך לא עבור הילדים - שנראה ונכבשו בקסמיה לאורך השנים. החברה מדווחת על כ-55 מיליון משתמשים מדי חודש כש40 אחוז מתוך אלו הן ילדות ונערות. כעת, סטארטאפ גיימינג ישראלי חדש מבקש לפנות לאותו פלח נשי ולהציע להם תכנים מרתקים - על אותה פלאטפורמה שהם כבר אוהבים.

 

 

הכירו את טויה (Toya), מיזם שהוקם בסוף שנת 2015 על ידי ענת שפרלינג ויפעת אנזלביץ. שפרלינג, המשמשת כמנכ"לית טויה היא יזמית חברתית וקולנוענית העוסקת ביצירת תוכן קולנועי ודיגיטלי המקדם שוויון זכויות והזדמנויות לנשים ומעמיד נשים וילדות במרכז. אנזלביץ, המשמשת כסמנכ"ל תפעול בטויה, היא מעצבת גרפית האמונה על הפן העיצובי של טויה. בדירקטוריון החברה נמצא גם גיא דה בר, יזם בתחום הגיימינג ומי שהיה מייסד ומנכ"ל פלייקאסט. למעשה החברה מפתחת משחקי מיינקראפט ייחודיים "בחרנו במיינקראפט לא רק משום שזו פלטפורמה אוניברסלית אדירת מימדים, אלא גם משום שמיינקראפט היא פלטפורמה שהורים אוהבים וילדים אוהבים" אומרת שפרלינג. זוהי פלטפורמה יצירתית, חכמה, לא אלימה וידידותית למשתמש".

 

החברה עומדת להשיק ביוני הקרוב את המשחק הראשון שלה המתמקד בעבודתה של חוקרת הקופים דיאן פוסי בג'ונגל האפריקאי, הזכורה מהסרט "גורילות בערפל". כן קראתם נכון, בטויה מחפשים להעשיר את עולמן של צעירות באמצעות חווית משחק ערכית - כזו שמעבר להנאה (שהרי הילדות כבר שחקניות פעילות בפלאטפורמה) תעשיר את עולמן עם דמויות נשיות חזקות ומשפיעות שתרמו רבות ואף עזרו לעצב את ההיסטוריה האנושית כפי שאנו מכירים כיום. לרגל המאורע המשמח תפסנו את שפרלינג ואנזלביץ לשיחה קצרה:

 

 

איך נולד הרעיון להקמת הסטארטאפ?


"שתי מחשבות הניעו אותנו לפעולה. האחת היתה יצירת שיווון הזדמנויות לילדינו. לאפשר לילדות להתוודע למודלים לחיקוי שאינן מכירות מהמדיה המקיפה אותן. ולצד זה זיהוי הפער הקיים בשוק המשחקים הדיגיטליים, אשר מציע מבחר רחב מאד של משחקים לבנים ומבחר מצומצם לבנות המתמקד בעיקר ביופי וטיפוח. אנחנו רצינו להציע לילדות שלנו להתנסות במשחקים שיאפשרו להן להתמודד עם תכנון, תחרותיות, אסטרטגיה, יצירתיות, חופש פעולה, ודפוסי משחק נוספים שאינן חשופות אליהן".

 

הרקע של שתיכן לא קשור דווקא לתחום הגיימינג, מאיפה נולד החיבור הזה?


"יפעת אנזלביץ היא מעצבת מצליחה, בעלת סטודיו מוביל, עם שנים של ניסיון, וסטודיו מוביל ונחיבור עם ענת שפרלינג היה סביב עבודה משותפת של מיתוג ועיצוב הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים במשך שנים. החיבור בין הנרטיב, הסטורי טלינג - אותו מביאה ענת, ופיתוח השפה הויזואלית והניראות- אותה מביאה יפעת, הבשיל לכדי רצון לספר סיפור דרך משחק".

 

 
מגלים את דייאן פוסי במיינקראפט
 מגלים את דייאן פוסי במיינקראפט   צילום: טויה 
 

מדוע בחרתן להתמקד דווקא בנישה של משחקים בהשראת "סיפורי חיים של נשים מעוררות השראה"?


"בחרנו ליצור משחקי הרפתקאות שיאפשרו התנסות בדפוסי משחק שהן פחות מצויות בהן, ולבסס את המשחק על נרטיב בהשראת עבודתה של אשה פורצת דרך. המטרה היתה לייצר פעולה כפולה שתאפשר גם היכרות ולעיתים הזדהות עם עשייתה של אותה אשה, ולצד זה משחק מעודד תחרותיות, תכנון , ביסוס בטחון עצמי, עבודה בקבוצה ועוד".

 

 

 
דיאן פוסי, חוקרת הגורילות הנודעת
 דיאן פוסי, חוקרת הגורילות הנודעת   צילום: וויקיפדיה- יאן ארטוס ברטלנד 
 
 

כאמור משחק הבכורה של החברה מתמקד בעבודתה של חוקרת הקופים דיאן פוסי בג'ונגל האפריקאי, כשגם המשחקים הבאים שמעצבת החברה יבנו מסביב לדמותן של נשים פורצות דרך. שאלנו את השתיים מדוע הן בחרו לצאת לשוק לראשונה דווקא עם משחק המבוסס על עבודתה של פוסי והאם יש לכך משמעות מסויימת עבורן, שפרלינג הקולנוענית שבחבורה, בחרה להשיב על השאלה: "גורילות בערפל היה סרט שהשפיע עלי. הייתי בת 17 כשצפיתי בו, ואני זוכרת את ההפתעה וההתרגשות מהעובדה שחוקרת קופים אפריקאית מתגוררת לבדה במחנה מבודד על הר בג'ונגל האפריקאי, נאבקת בציידים, מתמסרת להגנה ושמירה על גורילות ההרים היפיפיות- והיא הגיבורה. הכול נסב סביבה. סרטים שהעמידו נשים במרכז היו נדירים מאד בקולנוע המיינסטרים, וההזדהות שלי הייתה מיידית וגרמה לי לחשוב שאוכל להיות חוקרת קופים באפריקה אם ארצה. המחשבה היא לשכפל את הפעולה הזו באמצעות משחק ולהשתמש במיינקראפט כדי לספר את הסיפור, לשחק את הדמות, להתמודד עם הג'ונגל, לתכנן את הצעדים הבאים, להתחרות, לצבור בטחון עצמי, ולהרגיש שאין לך גבולות- שאת כל יכולה, ולהזמין חברות להתמודד איתך יחד, וליצור ולהכיר את העבודה של חוקרת קופים, כי מי יודע אולי את נורא רוצה להיות, רק לא ראית או חשבת על עצמך ככזאת אף פעם".

 

 

 
סיגרוני וויבר מגלמת את פוסי ב"גורילות בערפל"
 סיגרוני וויבר מגלמת את פוסי ב"גורילות בערפל"   צילום: טויה 
 

כיצד החלטתן באילו דמויות תתמקדו במשחקים שלכן, וגם - אילו דמויות נוספות אנחנו צפויים לפגוש בהמשך?


ענת שפרלינג מתמחה במגדר ותרבות והבחירות יחשפו בפני השחקניות והשחקנים דמויות מוכרות יותר ופחות, ויתמקדו בנשים ששינו את החברה, את התרבות, והשפיעו השפעה מכרעת על חיינו. בהמשך נצלול לקרקעית האוקיינוס עם אוקיינוגרפית ידועה, ונצא למסע ארכיאולוגי הכולל מירוץ גמלים בעיראק, ונצא לחלל למשימת תיקון תחנת החלל האבל עם אחת מהאסטרונאוטיות הגדולות בהיסטוריה. הכוונה היא להביא מגוון רב תרבותי שיכלול ייצוגים לחברות ולאומים שונים, מכל רחבי העולם, שיאפשר לילדות להיחשף לסיפורים שלא הכירו.

 

אין ספק שקיים חוסר רציני בכל הקשור לייצוג נכון של נשים בתחום הגיימינג, מה השינוי שאתן מביאות איתכן? מה השינוי שאתן הייתם רוצות לראות בענף?


תחום המשחקים מזכיר את תעשיית הקולנוע בייצוגיו. חברות המשחקים המובילות מנוהלות ונשלטות בעיקר על ידי גברים, התוכן נעשה בעיקר על ידי גברים, יש מיעוט גיבורות שמובילות משחקים, ונשים הן עדיין מיעוט. רואים ניצנים של שינוי אבל הם עדיין מינוריים, וזאת למרות שכמעט מחצית מהשוק הוא ילדות, נערות ונשים. כלומר, ביקוש לתוכן מורכב, ומגוון ודאי קיים, בדיוק כמו אצל הבנים. אם לא תהיה התערבות של ארגונים שפעלו ופועלים לשינוי במודע, כמו שקורה בקולנוע, זה ייקח זמן. אבל זה יקרה. אנחנו נראה יותר ויותר נשים בתחום, וברגע שיושקעו משאבים, הן תייצרנה משחקים חדשים, מגוונים, שיפנו גם לילדות נערות ונשים, וירחיבו את ההיצע הקיים. זה יהיה טוב לכולם. ידוע שמגוון תמיד פותח הזדמנויות חדשות - הן כלכלית והן תרבותית.

 

 
לארה קרופט היא אחת מהדמויות הנשיות הבודדות בעולם המשחקים
 לארה קרופט היא אחת מהדמויות הנשיות הבודדות בעולם המשחקים   צילום: יח"צ 
 

בעוד שגיבורות המשחקים שלכן אמורות להיות נשים, האם לדעתכן המשחקים יתאימו גם לבנים? ובאופן כלל, מי קהל היעד שלכן?


המשחקים שלנו פונים לילדות ונערות בראש ובראשונה, אבל הכוונה היא ליצור משחקים לבנים ובנות כאחד. הבנות יכירו מודלים נוספים לחיקוי, והבנים יתוודעו לנשים ששינו את החברה. בזמן הפיתוח נכנסו בנים ובנות לשרת, והתגובות היו נהדרות, כך שאנו משוכנעות שהמשחק פונה לשני המינים, ומכוונות לכך.

 

מה הייתן רוצות שילדות וילדים שמשחקים במשחק יקחו מהחוויה הזו?


בראש ובראשונה היינו רוצות שיהנו , שישאבו השראה, יתנסו ביצירתיות, חקר, דמיון, חשיבה ותכנון.


באילו קשיים נתקלתן במהלך הפיתוח של המשחק?


כמו בכל תהליך פיתוח, יש שלבים שבהם הדברים הולכים כמתוכנן , וחלקים שפחות. היו לנו התמודדויות עם הדרכים ליצירת הנרטיב, התחרותיות, השיתוף , ולצד זה עבודת התכנות והבנייה שנדרשה לתת מענה לכל אלו.

 

 

בארץ קיימת קהילה קטנה אך מאוד פעילה של מפתחי משחקים, האם יצרתם איתם קשר במהלך שלבי הפיתוח? ואם כן, איך קיבלו אתכם?


אנחנו עובדות עם נערים שהם שחקני מיינקרפט ומתמחים בפיתוח המשחק. זמן רב חיפשנו מפתחות ומפתחי מיינקרפט בארץ ובוודאי שנעזרנו בכל מי שיכולנו לאורך הדרך. זו תעשיה מאד חמה, והנכונות לסייע, להציע, לכוון- קיימת. בנוסף היה חשוב לנו ללמוד מקרוב על התהליך ולעשות אותו יחד, עם צוות ישראלי. יש לנו צוות נהדר, המורכב מנשים וגברים מומחים בתחומם, ויחד אנחנו יוצרים סיפור וחווית משחק חדשה על הפלטפורמה.

 

 

אין ספק שקיים חוסר רציני בכל הקשור לייצוג נכון של נשים בתחום הגיימינג, מה השינוי שאתן מביאות איתכן? מה השינוי שאתן הייתם רוצות לראות בענף?


תחום המשחקים מזכיר את תעשיית הקולנוע בייצוגיו. חברות המשחקים המובילות מנוהלות ונשלטות בעיקר על ידי גברים, התוכן נעשה בעיקר על ידי גברים, יש מיעוט גיבורות שמובילות משחקים, ונשים הן עדיין מיעוט. רואים ניצנים של שינוי אבל הם עדיין מינוריים, וזאת למרות שכמעט מחצית מהשוק הוא ילדות, נערות ונשים. כלומר, ביקוש לתוכן מורכב, ומגוון ודאי קיים, בדיוק כמו אצל הבנים. אם לא תהיה התערבות של ארגונים שפעלו ופועלים לשינוי במודע, כמו שקורה בקולנוע, זה ייקח זמן. אבל זה יקרה. אנחנו נראה יותר ויותר נשים בתחום, וברגע שיושקעו משאבים, הן תייצרנה משחקים חדשים, מגוונים, שיפנו גם לילדות נערות ונשים, וירחיבו את ההיצע הקיים. זה יהיה טוב לכולם. ידוע שמגוון תמיד פותח הזדמנויות חדשות - הן כלכלית והן תרבותית.

 

מה המודל העיסקי שלכן?


אנחנו מפתחות חנות און ליין ובה נציע חבילות תוכן ופיצ'רים מיוחדים שיפותחו בהתאמה לעולמות שניצור. ג'ונגל , חלל, אוקיינוס ועוד. לכל אחד מהעולמות יוצעו פיצ'רים ייחודים למיינקרפט בפיתוח שלנו, שיאפשרו לשחקניות ולשחקנים חווית משחק עשירה ומהנה יותר. השימוש בשרת יהיה ללא תשלום. המודל Freemium+ subscription

 
צילום מסך מתוך המשחק הראשון של טויה
 צילום מסך מתוך המשחק הראשון של טויה   צילום: טויה 
 

איפה אתן רואות את החברה בעוד חמש שנים?


"בשלב זה אנחנו מסיימות לגייס סבב סיד על פלטפורמת פאנדאיט שתאפשר לנו לבסס את טויה כמותג משחקים על המיינקראפט. אנחנו בעיצומה של השקה רכה של המשחק הראשון שלנו, בהשראת "גורילות בערפל". ההשקה הרשמית צפויה ביוני, עם גרסה מלאה שתצא באוגוסט. המשחקים הבאים מתוכננים להמשך השנה. במקביל, אנו עובדות על החנות שלנו שתכלול מוצרים משלימים לחווית המשחק. לכל עולם שניצור - חבילת מוצרים שיעשירו וישלימו את חווית המשחק.


אנחנו רואות את טויה כמותג מדיה גדול שמייצר תוכן שהוא גם נרטיבי וגם תחרותי והוא מכוון בראש ובראשונה לדמוגרפיה של ילדות ונערות - אותה דמוגרפיה שלא מקבלת מענה מקיף לצרכיה. הכוונה שלנו היא להרחיב את החוויה של המשחק ולשלב אותה בחוויה של צפיה במשחק שקיימת היום בהיקפים אדירים ולשם אנחנו מכוונות- יצירת תוכן וידיאו שקשור ישירות למשחקים של טויה. הרעיון שלנו הוא לייצר תוכן נרטיבי על פלטפורמת המשחק של טויה ולהרחיב אותו לתחרויות וטורנירים בעלי אופי נרטיבי. המודל שקיים היום מתבסס על מי שרץ הכי מהר או יורה פוגע ומחסל הכי הרבה. ההרחבה שאנחנו מתכוונות לייצר היא במובן של אתגרים נרטיביים שיוטמעו בתוך פלטפורמת המשחק ואשר יובילו את השחקניות להתמודדות שחורגת מהמודל הקיים.

 

הכוונה היא ליצר משחקים בתוך העולמות של טויה שיועברו בשידורים חיים דרך יוטיוב או פלטפורמות אחרות ויאפשרו ביסוס של ליגה לילדות ונערות שהיום שלא קיימת בכלל. זוהי לצערנו המציאות כיום, אין eSport לנערות ולילדות, ואת המציאות הזו אנחנו מתכננות לשנות. הכוונה היא לגדל את הדור הבא של השחקניות המקצועניות על הפלטפורמה של מיינקראפט- ובעצם לייצר יש מאין את מה שאנחנו קוראים לו sheSport - ליגה וטורנירים בשידורים חיים על מיינקראפט, ליגה שתהיה מכוונת גם לחובבות וגם למקצועניות כשכל אחת תוכל לצלם ולשדר את עצמה".

 

 

טויה משלימה בימים אלו סבב גיוס Seed של מיליון דולר באמצעות פלטפורמת גיוס ההמונים fundit, הפועלת במודל Crowd Funding Equity. פרטים נוספים על הקמפיין ניתן למצוא באתר

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by